ژنیکوماستی به عنوان سینه مردانه شناخته می‌شود. این بیماری در اثر رشد غیرمعمول اما خوش‌خیم غده پستانی ایجاد و ظاهری شبیه به سینه زنان ایجاد می‌کند. از آنجایی که ایده‌آل زیبایی سینه مردانه، ظاهری صاف و کانتور شده است، این بیماری یک مشکل زیبایی و استرس‌زا برای بسیاری از مبتلایان آن خواهد بود. اما آیا ژنیکوماستی باید از دیدگاه سلامتی حذف شود؟ چه زمانی باید عمل انجام شود و در طول عمل چه اتفاقی می‌افتد؟ همراه ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

مراحل مختلف ژنیکوماستی

سینه کوچک و سفت برای مردان نماد مردانگی محسوب می‌شود. اصطلاح ژنیکوماستی به بزرگ شدن سینه مردان اشاره دارد که درصد بالایی از مردان نیز که حدود 30 تا 50 درصد هستند از بزرگ شدن سینه رنج می‌برند. بسته به تشخیص، سینه‌های مردانه را می‌توان با استفاده از لیپوساکشن یا برداشتن بافت غده اضافی با جراحی اصلاح کرد. انواع مختلفی آن به شکل زیر است.

1.سینه فقط کمی بزرگ شده و پوست اضافی وجود ندارد.

2.سینه به طور قابل مشاهده بزرگ شده و کمی پوست اضافی مشخص است.

3.سینه به شدت رشد می‌کند و مقدار زیادی پوست ایجاد می‌شود و چین ایجاد شده، ظاهری بسیار زنانه به سینه می‌دهد.

احتمالات و محدودیت‌ها

در دوران نوجوانی و بلوغ، ژنیکوماستی در بسیاری از پسران دیده می‌شود که روندی طبیعی است. این عارضه در مردان بالغ نیز بسیار شایع است وعلت آن اغلب مشخص نیست. دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها تغییر عملکرد کبد یا استفاده از داروهای حاوی استروژن است که باعث عدم تعادل بین هورمون‌های مردانه و زنانه می‌شود. در موارد نادر، تومور نیز می‌تواند باعث این بیماری شود.

•اگر اضافه وزن دارید، ابتدا سعی کنید رژیم بگیرید و وزن خود را کاهش دهید.

•اگر ژنیکوماستی نتیجه مصرف بیش از حد الکل یا ماری جوانا یا استفاده از استروئیدهای آنابولیک باشد، آن‌ها را کنار بگذارید.

•قبل از هر عملی، با پزشک معالج خود صحبت کنید و از سوال پرسیدن نترسید.

خطرات ژنیکوماستی

لیپوساکشن یا برداشتن بافت اضافی غده با جراحی، شکل طبیعی سینه مردان را بازمی‌گرداند. جراحی سینه مردان اگر توسط یک جراح پلاستیک با تجربه انجام شود، کم خطر است. با این حال، در طول یک عمل جراحی نمی‌توان به طور کامل عوارض را رد کرد و در موارد فردی، قابل پیش‌بینی نیست. به عنوان مثال، میزان و مدت تورم و کبودی قابل انتظار پس از هر عمل، بسیار فردی است. عفونت‌های ناحیه زخم، که با آنتی بیوتیک درمانی مناسب، به طور کامل بهبود می‌یابند و همچنین اختلالات ترمیم زخم نیز نادر هستند. عواملی که در بحث قبل از عمل به طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، نقش بسیاری دارند، به عنوان مثال تاخیر در بهبودی در بیماران دیابتی، سیگاری و بیماران مبتلا به اختلالات لخته شدن خون.

در موارد فردی، علیرغم تکنیک جراحی دقیق، اسکارهای ناخوشایند، تغییر رنگ در پوست در ناحیه جراحی و تغییر شکل سینه یا حتی اعوجاج نوک پستان ممکن است رخ دهد. با این حال، این تغییرات نامطلوب معمولاً به راحتی از طریق جراحی اصلاحی قابل جبران است. اگر جراح خوبی را انتخاب و دستورالعمل‌های بعد از عمل را رعایت کنید، معمولاً می‌توان بدون عارضه و با موفقیت به هدف مورد نظر دست خواهید یافت.

آیا جراحی سینه ضروری است؟

اگر جراحی سینه مردان ناشی از بیماری نباشد و در سن بلوغ نیز نباشید، مداخله جراحی ضروری است. ژنیکوماستی معمولا باعث ناراحتی زیبایی و مشکلات روانی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که بیمار شرایط انجام این عمل را ندارد از ورزش کمک بگیرد تا بافت اضافی را پنهان کنید.

آیا برای جراحی ژنیکوماستی محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر محدودیت سنی خاصی برای جراحی سینه مردان وجود ندارد، اما بهتر است بیمار تا رسیدن به سن بلوغ صبر کند، زیرا گاهی رشد اضافی سینه در نوجوانی پس از این دوره، خود به خود از بین می‌‍رود. برای انجام این جراحی بعد از بلوغ ابتدا باید آنالیزهای لازم را انجام دهید و پس از آن، وقت عمل ژنیکوماستی را رزرو کنید تا قبل از بروز مشکلات روانی ناشی از بزرگ شدن سینه، جلوگیری نمایید.

آیا بعد از جراحی ژنیکوماستی اسکار زخم باقی خواهد ماند؟

یکی از دلایل بزرگ شدن سینه، افزایش چربی در این ناحیه می‌باشد که با لیپوساکشن می‌توان این مشکل را حل کرد. با لیپوساکشن سوراخ‌های کوچکی باز می‌شود پس جای زخم جراحی وجود ندارد. اما اگر دلیل بزرگ شدن سینه‌ها، رشد بافت غده‌ باشد، بافت اضافی باید با یک برش زیر نوک پستان برداشته شود. در این قسمت علائم قابل توجه نیستند و به مرور زمان محو می‌شوند.

جراحی ژنیکوماستی چقدر طول می‌کشد؟ آیا بعد از جراحی درد شدیدی احساس خواهم کرد؟

عمل ژنیکوماستی با آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولاً بیمار می‌تواند همان روز به خانه برود. مدت زمان عمل ژنیکوماستی بسته به اندازه سینه و روش مورد استفاده، بین نیم تا یک ساعت متغیر است. پس از عمل، با کمک دارو، هیچ دردی نخواهید داشت. اما پس از یک یا دو روز، ممکن است کمی احساس درد کنید. این یک وضعیت کاملا طبیعی است. به طور کلی، پزشکان استفاده از سینه‌بند را به مدت یک ماه پس از جراحی سینه مردان توصیه می‌کنند تا بافت سینه بهتر به محل جدید خود بچسبد و این ناحیه سفت می‌شود.

آیا ژنیکوماستی خود به خود از بین می‌رود؟

گاهی اوقات ژنیکوماستی در عرض چند ماه از بین می‌رود. این امر به ویژه در موارد خفیف یا هنگام بلوغ امکان‌پذیر است. با این حال، اگر سینه بیش از یک سال وجود داشته باشد، بدون کمک جراحی ناپدید نمی‌شود. معاینه پزشکی همیشه توصیه می‌شود، زیرا این حالت در موارد نادر می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. برای یافتن درمان مناسب و رد عواقب جدی، ضروری است که با پزشک مشورت کنید.

آیا می‌توانم ژنیکوماستی را با ورزش از بین ببرم؟

در برخی موارد، مردانی که از ظاهر سینه‌های بزرگ خوششان نمی‌آید، سعی می‌کنند از طریق ورزش و تمرین هدفمند سینه‌ها را کوچک کنند که در واقع می‌تواند منجر به بهبودی نیز شود. تجربه نشان داده است که ژنیکوماستی که در اثر رشد غده‌ها ایجاد شود، تحت تأثیر این اقدامات کوچک نمی‌شود.

آیا نتایج بعد از جراحی ژنیکوماستی دائمی است؟ آیا سینه دوباره رشد می‌کند؟

برای حفظ نتایج کاهش سینه در مردان، افزایش وزن باید کنترل شود. چون بافت چربی به طور کامل از آن ناحیه برداشته شده اگر افزایش وزن نداشته باشید، رشد مجددی وجود نخواهد داشت. به طور کلی، پس از جراحی سینه مردان، به شرط کنترل وزن شما کاملا از شر بزرگ شدن سینه خلاص خواهید شد.

سخن پایانی

ژنیکوماستی در مردان یک وضعیت بسیار رایج بوده که باعث بزرگ شدن سینه می‌شود. از علل ایجاد این عارضه می‌توان به مشکلات هورمونی، بلوغ، بیماری تیروئید یا کبد، کهولت سن، مصرف زیاد الکل و مواد مخدر اشاره کرد. بافت سینه مردان با سینه زنان تفاوتی ندارد و حاوی غدد، مجاری و بافت چربی تولید کننده شیر است. این بیماری باعث یک وضعیت اجتماعی و روانی می‌شود که فقط در مردان رخ می‌دهد و این مشکل گاهی ممکن است باعث ایجاد مشکلات بیشتری نیز شود. به همین دلیل باید مداخله فوری صورت گیرد و روان فرد نیز تحت کنترل درآید.

دیدگاه ها