به هرگونه عمل سینه با هدف تغییر شکل و ظاهر آن مامو پلاستی گفته می باشد. در کل دو نوع عمل ماموپلاستی وجود دارد. عمل کاهش سایز سینه و عمل افزایش سایز سینه

ماموپلاستی افزایشی(Augmentation)

معمولاً برای افزایش سایز سینه، تغییر شکل و یا تغییر بافت سینه‌ها انجام می‌شود. ایمپلنت سینه از جمله ماموپلاستی افزایشی می باشد.

در بعضی از شرایط به دلیل کاهش یا افزایش وزن،تغذیه نامناسب،شیردهی و بعضی از بیماری ها از جمله سرطان، ظاهر سینه زنان تغییر میکند. مثلا بعد از چاقی و یا لاغری بافت سینه شل می شود و بعد از شیر دهی سینه ها دچار افتادگی می شوند. علاوه بر آن بر اثر سرطان سینه قسمتی یا تمام بافت سینه برداشته می شود. بعضی زنان به طور مادرزادی سینه های نا متقارن دارند.همه این مشکلات زیبایی سینه ها و اندام زنان را دچار خدشه می کند. در نتیجه ماموپلاستی افزایشی راه حل این مشکلات است. زنان با داشتن اندام زیبا و سینه های متقارن حس بهتر و اعتماد به نفس بالاتری خواهند داشت.

عمل بزرگ کردن سینه عملی به نسبت ساده است. در این عمل برش های 3 تا 5 سانتی متری انجام میگیرد و ایمپلنت هایی روی عضلات سینه قرار میگیرند تا علاوه بر بزرگ کردن سینه ها آن ها را به سمت بالا لیفت میکنند.

مزایای عمل ماموپلاستی افزایشی

·  پر شدن و برآمده تر شدن سینه

· بهبود تقارن سینه ها

·زیبایی ظاهری سینه و افزایش اعتماد به نفس 

خطرات احتمالی عمل ماموپلاستی

·درد سینه

·عفونت

·تغییر در حس نوک سینه

·نشت یا پارگی ایمپلنت

ماموپلاستی کاهشی

 معمولاً برای کاهش سایز، تغییر شکل و یا تغییر بافت سینه‌ها انجام می‌شود. عمل برداشت بافت سینه از جمله ماموپلاستی کاهشی می باشد.

ماموپلاستی کاهشی همان جراحی زیبایی کوچک کردن سینه یا رفع افتادگی سینه می باشد. سینه‌های خیلی بزرگ و سنگین می‌توانند باعث مشکلات جسمی از جمله میگرن، کمردرد، گردن دردو غیره با عمل ماموپلاستی نه تنها این مشکلات رفع می شود بلکه باعث زیبایی و نتیجتا افزایش اعتمادبه نفس در زنان می شود. هدف از ماموپلاستی کاهشی سینه ها افزایش کیفیت زندگی زنان و تناسب اندام بانوان می باشد.با سینه هی کوچک تر و متناسب زنان می توانند در فعالیتهای اجتماعی بیشتر از جمله فعالیتهای ورزشی شرکت کنند.

 

مزایای ماموپلاستی کاهشی

 

سالانه هزاران عمل ماموپلاستی انجام می شود و بیشتر زنان از نتایج آن راضی هستند. مطالعه ای بر روی 66 زن که تحت عمل جراحی کوچک کردن سینه قرار گرفته بودند، نشان داد که 94 درصد از زنان از نتایج این روش (از نظر اندازه، شکل، موقعیت نوک پستان و احساس در سینه) رضایت داشتند. این مطالعه همچنین حاکی از افزایش اعتماد به نفس و رفع مشکلات ظاهری و خجالت آور در مورد اندازه سینه ها بود. به طور کلی، این تحقیق و سایر مطالعات نشان داده اند که کاهش سینه باعث بهبود عملکرد، رفاه و کیفیت زندگی زنان با سینه های بیش از حد بزرگ یا افتاده می شود.

خطرات احتمالی ماموپلاستی کوچک کردن سینه عبارتند از:

 ·عفونت

·باز شدن جای بخیه ها

·خون ریزی

.عدم تقارن سینه ها (اندازه و شکل)

·باقی ماندن جای زخم ·از دست دادن حس در نوک پستان یا پوست سینه

·مشکلات شیردهی

· نیاز به جراحی مجدد 

 

زمینه اجتماعی

در ابتدا عمل ماموپلاستی به عنوان یک روش درمانی جهت حل مشکلات سینه ای زنان از جمله بزرگی و سنگینی انجام می شد. اما بعدها به دلایل اجتماعی و اهمیت زنان به زیبایی اندام، عمل ماموپلاستی به عنوان عمل زیبای رواج پیدا کرد. امروزه اگرچه عمل ماموپلاستی به صورت گسترده کاربرد پزشکی دارداما زنان بسیاری از جمله سلبریتی ها جهت زیبایی سینه ها اقدام به این عمل می کنند.

ماموپلاستی و سرطان سینه

در مراحل اولیه تشخیص سرطان سینه یا در مورد زنانی که احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه در مورد آنها بالا است، ماموپلاستی کاهشی یک راه پیشگیری از گسترش سرطان می باشد .

طبق تحقیقات انجام شده، ماموپلاستی افزایشی و ایمپلنت سینه هرگز باعث افزایش نرخ سرطان سینه  نمی شود. حتی آمار مبتلایان به سرطان سینه در زنانی که ماموپلاستی انجام داده اند کمتر بوده است.

ماموپلاستی ترمیمی در زنانی که به دلیل سرطان، یک و یا دو سینه آنها برداشته شده است راه حلی است برای بازگشت زیبایی اندام و بهبود اعتماد به نفس آنها.

دراینجا لازم است که بر این نکته تاکید کنیم که زنانی که ماموپلاستی یا ایمپلنت سینه انجام داده اند، قبل از آزمایشات ماموگرافی حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.

دیدگاه ها